Povestea fundiței roz
Articol realizat cu ajutorul Dr. Elena Claudia Teodorescu - Medic primar Imagistică Medicală
Fundița roz este recunoscută cu ușurință de multe dintre noi. Ne îndeamnă să ne apărăm feminitatea, să ne susținem reciproc și să luptăm împreună pentru o cauză. Ea ne încurajează să nu ne dăm bătute și să fim puternice împreună. Este un simbol a cărui poveste și ale cărui surse de inspirație le poți citi în continuare în rândurile ce urmează.
Apariția fundițelor în America
Prima fundiță folosită cu scopul de a promova o cauză a fost cea galbenă, realizată de Penney Laingen în 1979, soția unui militar american ținut ostatic în Iran alături de alți camarazi. Inspirată de o melodie a vremii, „Tie a Yellow Ribbon” („Leagă o fundiță galbenă”), Penney a legat panglici galbene de copacii din fața curții pentru a transmite susținerea față de prizonieri și dorința de a-și revedea soțul. Nu a trecut mult timp și fundițele galbene au fost adoptate în număr mare de oameni, în semn de solidaritate.
Un deceniu mai târziu, activiștii care doreau să atragă atenția asupra bolnavilor care mureau de SIDA în America s-au inspirat din povestea fundiței galbene și au început să o promoveze pe cea roșie. La scurt timp, anul 1992 a fost considerat „anul panglicilor” și fiecare cauză a început să aibă una.
Începutul fundiței roz
Prima utilizare a fundiței roz îi aparține lui Susan Komen, care, în cadrul cursei orașului New York organizată în 1991, a început să distribuie panglici roz participanților din partea Fundației Cancerului Mamar.
Astfel, fundițele roz au început să joace un rol important și să devină un simbol al luptei femeilor împotriva cancerului mamar odată cu panglicile distribuite de Charlotte Hayley.
Charlotte Hayley a susținut cercetările împotriva bolii prin împărțirea de bilețele cu fundițe roz care atenționau asupra faptului că deși bugetul anual al Institutului Național de Cancer este de 1,8 miliarde de dolari, doar 5% sunt alocați studiilor pentru cancer mamar. Prin aceste bilețele împărțite prin supermarketuri și prin trimiterea de scrisori către persoane influente, Charlotte a convins mai mulți oameni să susțină cauza.
Inspirați de acțiunile lui Charlotte, Evelyn Lauder de la Estee Lauder Cosmetics și Alexander Penney, redactor șef al revistei SELF, au început să folosească fundițele roz pentru a face problema cancerului la sân cât mai vizibilă. Treptat, marile companii, sursele media și ONG-urile au început să folosească și ei fundița roz ca un simbol de conștientizare a gravității cancerului mamar și a luptei dificile pe care multe femei o poartă împotriva acestei afecțiuni.
Îți propunem ca atunci când vezi o panglică roz să nu treci nepăsătoare pe lângă ea, ci să te gândești la sănătatea ta și a tuturor femeilor care contează pentru tine.